وبلاگ فرتک

بردکرامب (Breadcrumb) یا “نشانگر صفحات” چیست؟

Breadcrumb

یکی از اجزای صفحات هر سایت Breadcrumb است. “نشانگر صفحات” موقعیت فعلی را در سایت به شما نشان میدهد. در این مقاله با معنی، کاربردها و ویژگی های این پدیده آشنا میشویم.

منشا نام گذاری “خرده نان” و نحوه استفاده

بردکرامب یا Breadcrumb در لغت به معنی خرده نان میباشد. اولین بار این مفهوم برای این کلمه از داستان عامیانه هانسل و گرتل برداشت شده است. در جایی از داستان پدر هانسل و گرتل آنها را اعماق جنگل میبرد و هانسل برای اینکه راه برگشت را گم نکند، با خرده های نان، مسیر خود را نشانه گذاری میکند.

بهترین معادل فارسی با توجه به کاربرد این واژه در نظر گرفت، “نشانگر صفحه” میباشد. نشانگر صفحه معمولا به صورت افقی در بالای مطالب یا عنوان هر صفحه قرار میگیرد.

Breadcrumb  شامل رشته ای از صفحات قبلی، یا صفحات والد، تا رسیدن به صفحه ورود یا ریشه میباشند. این رشته لینک ها با علامت بزرگتراز > یا : از هم دیگر جدا میشوند. مثلا:

خانه > مقالات > فیزیک
صفحه اصلی : اخبار : ورزشی : والیبال

کاربردها

  1. فهم موقعیت فعلی: اگر از طریق موتورهای جستجو (نه به صورت مستقیم از صفحه اصلی) وارد یکی از صفحات داخلی یک سایت بزرگ بشوید، ممکن است در ابتدای کار گیج شوید که دقیقا کجای سایت هستید. Breadcrumb  به شما کمک میکند، فهم نسبی از ساختار کلی سایت و موقعیت صفحه فعلی داشته باشید.
  2. سهولت دسترسی: اگر بعد از کمی وبگردی در یک سایت خاص به یک صفحه خاص رسیدید و تصمیم گفتید به چند مرحله قبل برگردید، با استفاده از Breadcrumb راحت تر میتوانید این navigation را انجام بدهید.
  3. کاربرد در نزم افزارهای دسکتاپ: تصویر زیر یک نمونه کاربرد Breadcrumb در مدیریت فایل GNOME نشان میدهد.

کاربرد Breadcrumb  در GNOME

 

 

۳ comments