وبلاگ فرتک

application-program-interface

API کوتاه شده عبارت “Application Program Interface” ، مجموعه ای از روال ها، پروتکل ها و ابزارها جهت ساخت و تهیه نرم افزارهای کاربردی است.

API چگونگی تعامل اجزای نرم افزارها را مشخص می کند و در رابط گرافیگی سیستم (GUI=Graphical User Interface) مورد استفاده قرار می گیرد.

یک API  خوب و مناسب، بوسیله فراهم کردن همه موارد مورد نیاز، طراحی را آسان تر می کند. سپس برنامه نویس سیستم، از این موارد در دسترس استفاده می کند.

انواع API

انواع مختلفی از API جهت سیستم عامل ها، برنامه های کاربردی یا وبسایت ها وجود دارد. برای مثال سیستم عامل ویندوز، API های زیادی دارد که توسط سخت افزار سیستم و برنامه های کاربردی استفاده می شود. زمانی که شما عملیات Copy و Past یک متن را از یک نرم افزار به نرم افزار دیگری انجام می دهید، این API است که اجازه این کار را می دهد.

اکثر سیستم عامل ها، نظیر سیستم عامل ویندوز، یک API ارائه می دهند که برنامه نویسان قادر خواهند بود بوسیله آن برنامه ها و نرم افزارهای سازگار با آن سیستم عامل را بنویسند. امروزه API های تحت وب نیز وجود دارند. برای نمونه، API های Amazon یا eBay این امکان را فراهم کرده اند که بتوان با استفاده از زیرساخت ها و امکانات موجود، یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی نمود.

نمونه هایی از API های معروف

وبسایت های پویا، Google Maps ، YouTube ، Flickr و سیستم تبلیغات Amazon از معروف ترین API های تحت وب موجود هستند.

  • Google Maps API :

به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد که نقشه های موجود در Google Map را بوسیله جاوا اسکریپت یا فلش، داخل وب سایت های خود قرار دهند. Google Maps API همچنین Responsive است و قابل اجرا بر روی انواع دستگاه ها از جمله موبایل، تبلت و PC .

  • YouTube APIs :

به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد که از سیستم YouTube و همچنین فیلم های آن، در برنامه ها و وب سایت های خود استفاده کنند. YouTube API شامل API های مربوط به تجزیه و تحلیل، پخش زنده، نمایش فیلم و … است.

  • Flickr API :

برای اشتراک گذاری و دسترسی به تصاویر موجود در Flickr توسط توسعه دهندگان استفاده می شود. Flickr API شامل مجموعه ای از روش های فراخوانی و… می باشد.

  • Twitter APIs :

تویتر دو API ارائه می دهد. REST API که اجازه دسترسی توسعه دهندگان به هسته داده ها و اطلاعات تویتر را می دهد؛ و Search API که روش هایی جهت تعامل و جستجو در داده های تویتر را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد.

  • Amazon Product Advertising API :

API مربوط به سیستم تبلیغاتی آمازون، به توسعه دهندگان دسترسی و استفاده از سیستم تبلیغاتی خود را می دهد تا بتوانند از شیوه های استفاده شده در آن، برای طراحی یک وب سایت کسب و درآمد، استفاده کنند.

لینک های مرتبط:

محمد کوچکی

اضافه کردن دیدگاه